TIJDELIJK: formulier voor het indienen van meldingen omtrent inbreuken rond de genomen maatregelen ter bestrijding van het Corona-virus.

  • Inbreuken rond welzijn op het werk (beschermingsmaatregelen, telewerk, voldoende afstand, ...)
  • Inbreuken rond tijdelijke werkloosheid
  • Inbreuken rond niet-essentiële diensten die nog geopend zijn

Wat is het meldpunt?

Het Meldpunt voor Eerlijke Concurrentie is een centraal punt waar u als burger, onderneming of organisatie een melding kunt doen wanneer u vermoedt dat een burger of onderneming sociale fraude pleegt.

Deze feiten zullen aan de bevoegde diensten worden overgemaakt om na te gaan of de wetgeving, die zij moeten controleren, werd overtreden.

Wat meldt u hier?

U gebruikt het meldpunt om de volgende zaken te melden:

  • Oneerlijke concurrentie/sociale dumping
  • Problemen met uw verloning, arbeidsduur en jaarlijkse vakantie
  • Zwartwerk
  • Uitkeringsfraude door niet-aangegeven samenwoonst/verhuis
  • Fraude met kinderbijslag

Geen anonieme meldingen

Anonieme aangiftes worden niet behandeld. Het gebruik van een valse identiteit is strafbaar. Wanneer u iets meldt, moet u zich als volgt identificeren:

  • Burger: met uw naam, rijksregisternummer en e-mailadres
  • Onderneming: met uw ondernemingsnummer en e-mailadres
  • Gemachtigde professionele partner: met uw elektronische identiteitskaart en e-mailadres

Uw identiteit wordt beschermd

De sociaal inspecteurs mogen uw identiteit aan niemand bekendmaken – zelfs niet voor een rechtbank – tenzij u uitdrukkelijk uw toestemming geeft. Ook aan een werkgever of zijn vertegenwoordiger mogen ze niet zeggen dat hun onderzoek is opgestart op basis van uw melding.

Hulp nodig?

  • Hebt u geen toegang tot de toepassing? Neem contact op met de lokale beheerder van uw onderneming of met het Contactcenter.
  • Hebt u een technisch probleem? Neem contact op met het Contactcenter.

Het Contactcenter is bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 7 uur tot 20 uur, op het nummer 02 511 51 51. (Buiten deze uren kunt u vragen om teruggebeld te worden. Een operator van het Contactcenter belt u dan de volgende werkdag op.)